TIEDOTE: Sosiaalifoorumi kokoaa radikaalin kansalaistoiminnan uudet tuulet urbaaniksi pop up -jamboreeksi: mukana Joukkovoima ja DiEM25

Tämän vuoden Suomen sosiaalifoorumin aiheet rakentuvat ajankohtaisten ongelmien kuten talouskurin, TTIP:n, Linnake-Euroopan, äärioikeiston ja ympäristökriisin vastapainoksi nousseen yhteiskunnallisen liikehdinnän – Joukkovoiman, DiEM25:n ja radikaalien ympäristökamppailujen ympärille. Pop up -muotoisena lauantaina 16.4. toteutettavan Sosiaalifoorumin ohjelma koostuu seminaareista, työpajoista, teatterista ja elokuvista eri puolilla Helsinkiä.

Kuten aiempina vuosina, on Sosiaalifoorumi kansalaisjärjestöjen voimannäyte. Tänä vuonna vapaaehtoisuuden ja yhdessä tekemisen merkitys korostuu, koska hallituksen kehitysyhteistyömäärärahojen leikkauksien takia budjetti on vain murto-osan viime vuotisista. Myös sosiaalifoorumin olemus muuttuu, koska sen 37 osatapahtumaa järjestetään 17 eri paikassa yli 50 kansalaisjärjestön voimin.

Luvassa on yhteiskunnallisen keskustelun lauantai kokonaisen viikonlopun sijaan, ja Sosiaalifoorumi ottaa kaupunkitilan haltuun uudella tavalla. Vaikka vaihtoehtoja kavennetaan kaiken aikaa, on tämän vuoden Sosiaalifoorumi merkittävä osoitus siitä, kuinka tärkeää kriittinen yhteiskunnallinen keskustelu on.

Päivän ohjelma ajoittuu klo 10–19. Tapahtumapaikkoja ovat mm. Rakennusliitto (Siltasaarenkatu 4), Seurakuntien talo (Kolmas linja 22 B), Nuorisoasiainkeskus (Hietaniemenkatu 9B), Cafe Mascot (Neljäs linja 2), Rupla Kallio (Helsinginkatu 16), Kauppatori, Oma Maa -lähiluomukahvila (Kaarlenkatu 15), Suoja-Pirtti (Kotkankatu 14-16 A), Järjestötila Kupoli Uudella ylioppilastalolla (Mannerheimintie 5 B 7. krs.), Made in Kallio (Vaasankatu 14), Työväenliikkeen kirjasto (Sörnäisten rantatie 25 A 1) ja Siemenpuu-säätiö (Lintulahdenkatu 10).

Vuoden 2016 Sosiaalifoorumia ovat taloudellisesti tukeneet mm. Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL, Rakennusliitto, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT, Kansan Sivistystyön Liitto KSL, Suomen luonnonsuojeluliitto ja Y-Säätiö. Lisäksi useat tahot ovat antaneet omistamansa tai vuokraamansa tilat järjestäjien yhteiseen käyttöön.

Lisätietoja:
Noora Kauppila