TIEDOTE: Suomen sosiaalifoorumi 1.4. tarjoaa rohkeita ratkaisuja ja vastavoiman välinpitämättömyydelle

Tänä vuonna Suomen sosiaalifoorumissa etsitään rohkeita ratkaisuja. Yhteiskunnallinen tilanne vaatii niitä: kehitysyhteistyövaroja käytetään kansalaisyhteiskuntien tukemisen sijaan verosuunnitteluun, pienituloisille on tarjolla porkkanan sijaan pelkkää keppiä ja julkisen keskustelun täyttää vaihtoehdottomuuden retoriikka. Kansalaisjärjestöt ja yhteiskunnalliset liikkeet yhteen kokoava Sosiaalifoorumi tarjoaa vastavoiman apatialle ja välinpitämättömyydelle. Lauantaina 1.4.  järjestettävän tapahtuman ohjelma koostuu työpajoista ja seminaareista pääasiassa Kallion seudulla.

Kriittiselle yhteiskunnalliselle keskustelulle ja yhdessä tekemiselle on tarvetta tilanteessa, jossa kansalaisyhteiskunnan tilaa kavennetaan jatkuvasti. Suomen sosiaalifoorumin ohjausryhmän toinen puheenjohtaja Liisa Uimonen näkee kansalaisyhteiskunnan roolin muutoksen mahdollistajana:

”Sosiaalifoorumi antaa mahdollisuuden kansalaisyhteiskunnan toimijoille tulla yhteen keskustelemaan ja suunnittelemaan toimintaa. Toisenlainen maailma on mahdollinen!”, Uimonen toteaa.

Sosiaalifoorumi onkin jälleen kansalaisjärjestöjen voimannäyte.  Kallion seudun täyttää 1.4. noin neljäkymmentä kiinnostavaa työpajaa ja seminaaria yli 80 järjestön, liikkeen ja muun ryhmän voimin. Sosiaalifoorumin tapahtumien teemat kietoutuvat ajankohtaisten aiheiden ympärille.  Aiheet vaihtelevat laajasti ja tapahtumassa puhuttavat muun muassa demokratia sote-uudistuksessa, ilmastokriisi, Lähi-itä, lähimetsät sekä veroparatiisit ja vapaakauppasopimukset.

Päivän ohjelma alkaa kello 10 yhteisellä avajaistilaisuudella Rakennusliitossa (Siltasaarenkatu), ja jatkuu klo 19 saakka ympäri Kalliota. Tapahtumapaikkoja ovat muun muassa Rakennusliitto (Siltasaarenkatu 4), Seurakuntien talo (Kolmas linja 22 B), Kepa (Elimäenkatu 25-27), Siemenpuu (Lintulahdenkatu 10) sekä useat kahvilat. Kallion seudun lisäksi tapahtuma levittäytyy myös Rauhanasemalle ja Lapinlahden lähteelle. Sosiaalifoorumin virallisena ruokapaikkana toimii lähiluomukahvila Oma maa (Kaarlenkatu 15).

Suomen sosiaalifoorumi on osa kansainvälistä sosiaalifoorumi-liikettä. Kerran vuodessa se kokoaa yhteen erilaiset yhteiskunnalliset liikkeet ja verkostot ja herättää keskustelua ajankohtaisista globaaleista ja paikallisista yhteiskunnallisista aiheista. Vuosina 2017-2018 Sosiaalifoorumin tilijärjestönä toimii Kansalaisfoorumi.

Vuoden 2017 Sosiaalifoorumia ovat taloudellisesti tukeneet Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT, Helsingin Kirvesmiehet, Helsingin Metalli osasto 5, Helsingin seurakuntayhtymän yhteiskunnallinen työ, Hyvinvointivaltion vaalijat HYVA, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL, Kansalaisfoorumi, Kansan Sivistystyön Liiitto KSL, Kepa, Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU Pasilan osasto, Rakennusliitto, Suomen sosiaali ja terveys SOSTE, Suomen elintarviketyöläisten liitto SEL sekä Y-Säätiö.Lisäksi useat tahot ovat antaneet omistamansa tai vuokraamansa tilat järjestäjien yhteiseen käyttöön.

Katso koko ohjelma ja tapahtumapaikat www.sosiaalifoorumi.fi/ohjelma

Tapahtuma Facebookissa: https://www.facebook.com/events/400549436970494/

#rohkeitaratkaisuja

Lisätietoja:

Iina Heikkilä, tapahtuma- ja viestintäkoordinaattori: iina.heikkila(a)kansalaisfoorumi.fi, p. 0407389885

Liisa Uimonen, Sosiaalifoorumin ohjausryhmän toinen puheenjohtaja: liisa.uimonen(a)maanystavat.fi, p. 0505118041