Tiedote 13.4.2012

Sosiaalifoorumissa arabikevään aktivisteja ja Afrikan toiminnan naisia

Suomen järjestyksessään 11. sosiaalifoorumi pidetään 21.- 22.4. teemalla Occupy Demokratia! Tapahtuma tuo demokratia- ja tasa-arvokehityksen haasteet lähelle ihmisiä myös kansainvälisten vieraiden kautta. Arbiksella keskustellaan esimerkiksi Egyptin ja Marokon tulevaisuudesta demokraattisten muutosten paineessa, metsien tilasta ja luonnonsuojelusta Aasiassa ja Etelä-Amerikassa, uskontojen yhteistyön merkityksestä kehityskysymyksissä sekä valistuskampanjoinnista HIV/AIDSin ehkäisemiseksi Ugandassa ja sen naapurimaissa.

Suomen sosiaalifoorumiin saapuvat Dina Aziz El-Maraghy ja Hassan A. Mosa toimivat epyptiläisessä Development No Borders – kansalaisjärjestössä muukalaisvihan, rasismin ja syrjinnän kitkemiseksi. Viime vuonna Anna Lindh säätiön kulttuuridialogipalkinnolla palkittu taho järjestää muun muassa työpajoja, joissa teemoina ovat poliittinen tietoisuus, kulttuurienvälinen oppiminen, aktiivinen osallistuminen, oikeudet ja velvollisuudet sekä yhteenkuuluvuuden tunne.

Marokkolainen toimittaja ja ihmisoikeusjärjestö AMDH:n jäsen Ali Lmrabet kertoo vähemmän tunnetuista arabikevään tapahtumista. Marokossa ei ole kulunut yhtä viikkoa ilman mielenosoituksia tai yhteenottoja mielenosoittajien ja järjestystä ylläpitävien tahojen välillä. Lmrabetin mukaan mikäli monarkia halutaan säilyttää, sen on vähintään muutettava muotoaan. Sen on lakattava olemasta absoluuttinen.

Ugandalainen sosiaalityöntekijä, URI:n koordinaattori, Despina Namwembe puolestaan edistää ruohonjuuritasolla eri uskontoja edustavien keskinäisiä suhteita. Hän käsittelee työssään myös ihmisoikeuskysymyksiä, toteuttaa puhtaan veden kampanjoita ja koordinoi muitakin kestävän kehityksen hankkeita. Toinen Afrikan toiminnan naisista on Paule France Ndessomin, joka toimii Etelä-Afrikassa kansainvälisten ja paikallisten ammattiliittojen hankekoordinaattorina. Tällä hetkellä hän koordinoi suomalais-hollantilaisen rahoituksen turvin toteutettavaa HIV/AIDS – valistushanketta, johon osallistuu kaivos- ja energia-alan ammattiliittoja seitsemästä Afrikan maasta.

Flavio Pazos on uruguaylainen WRM (World Rainforest Movement), joka työskentelee paikallisten ihmisten metsien ja alueiden oikeuksien parantamiseksi. Etelä-Amerikasta tulee myös brasilialainen Lucinéia Durães do Rosário. Venäjän tilanteesta rauhanliikkeen näkökulmasta ovat viikonloppuna kertomassa Pietarin House of Peace and Non-violence järjestön johtaja Elena Vilenskaya ja Pietarin sotilaiden äidit järjestöstä Ella Polyakova ja Olga Alexeeva.

Suomen sosiaalifoorumi on merkittävä kansallisen ja kansainvälisen keskustelun areena, joka kokoaa yhteen erilaisia toimijoita.  Viikonlopun aikana järjestetään reilu puolensataa eri tapahtumaa seitsemän eri teematorin alaisuudessa. Torien teemat ovat demokratia, hyvinvointi ja eriarvoisuusteemat, talous ja finanssikriisi, työelämän kysymykset, ympäristö ja kestävä kehitys, dialogi ja rauhan kysymykset sekä koulutus, kulttuuri ja taide. Uutena tänä vuonna on torikokous, jossa käydään jatkuvaa, vapaamuotoista keskustelua. Torikokouksessa pistäytyvät myös sosiaalifoorumin kansainväliset vieraat omien tilaisuuksiensa lisäksi.