Tiedote 2.4.2012

Suomen Sosiaalifoorumi haastaa pohtimaan demokratian merkitystä

Suomen Sosiaalifoorumi järjestetään tänä vuonna teemalla Occupy Demokratia. Ihmisiä puhuttavat ympäri maailmaa demokratian tila ja yksilön mahdollisuudet vaikuttaa.  Tämä on saanut aikaan muun muassa eri puolilla maailmaa toimivan Occupy-liikkeen. Liikkeen tausta on vuoden 2011 arabikeväässä ja erityisesti viime vuoden toukokuussa Espanjassa tapahtuneessa Madridissa Puerta del Sol – aukion valtauksessa.

”Sosiaalifoorumi on kaikille avoin tila keskustelulle. Siellä voi päivittää tietonsa siitä, mistä kansalaisyhteiskunnassa keskustellaan tällä hetkellä”, kertoo tapahtuman koordinaattori Minna Mannert. Tapahtumaa on järjestämässä yli sata järjestöä ja kansalaisliikettä. Yhteiskunnallista keskustelua viritellään paitsi luentojen, myös toiminnallisten työpajojen ja elokuvaesitysten kautta. Lauantai huipentuu Pand -taiteilijat rauhan puolesta verkoston järjestämään iltakonserttiin Ravintola Kaisaniemessä. Tapahtuman sydämen muodostaa lauantaina klo 10 käynnistyvä, koko viikonlopun kestävä torikokous, jossa annetaan Occupy-liikkeen hengessä jokaiselle tilaisuus tuoda esiin omia yhteiskunnallisia kannanottojaan. Myös Helsingin piispa Irja Askola osallistuu foorumiin torikokouksen avajaistilaisuudessa lauantaiaamuna.

”Uskon, että Occupy-liike voi opettaa sosiaalifoorumin kävijöille uusia menetelmiä mielipiteiden ilmaisuun ja siihen, kuinka tavallinen ihminen voi saada äänensä kuuluviin yhteiskunnallisessa keskustelussa”, sanoo tapahtuman vastuujärjestöä vetävä pappi Raija Korhonen. Sosiaalifoorumin vastuujärjestäjänä toimii tänä vuonna Kirkon yhteiskunnallisen työn työntekijät ry.

”Poliittinen muutos syntyy tavallisista ihmisistä, jotka etsivät oikeudenmukaisempaa ja kestävää maailmaa”, sanoo ympäristöaktivisti Olli-Pekka Haavisto, yksi foorumin järjestäjistä.

Foorumin ohjelma jakautuu seitsemään teemakokonaisuuteen: demokratia, hyvinvointi ja eriarvoisuusteemat, talous ja finanssikriisi, työelämän kysymykset. Ulkoministeriön tuella foorumiin saadaan myös kansainvälisiä vieraita, joita yhdistää pyrkimys tuoda ruohonjuuritason ihmisten ääntä kuuluviin. Tämän vuoden kansainväliset vieraat tulevat Egyptistä, Marokosta, Syyriasta, Ugandasta, Etelä-Afrikasta, Brasiliasta ja Venäjältä. Suomen ulkoministeriö tukee sosiaalifoorumia.

Järjestyksessään 11. sosiaalifoorumi pidetään 21.-22.4. Tilaisuus on maksuton ja käynnissä Arbiksella Helsingissä lauantaina klo 10-18 ja sunnuntaina 11-17.

Tutustu ohjelmaan.

Lisätietoa:

SSF:n koordinaatttori Minna Mannert e-mail: sosiaalifoorumi2012@gmail.com, puh: 0458556595, tiedottaja Heidi Rautionmaa e-mail: rautionmaa.heidi@gmail.com, puh: 0440412189